AI pomáha pri nábore zamestnancov. Aké sú jej plusy, mínusy a aku ju vnímajú Slováci?

AI pohovor titulny obrazok

Selektuje životopisy, vytvára otázky a zadania, chatuje, či dokonca volá s kandidátmi pri prvom kole pohovoru. Je rýchla a objektívna, no Slováci sa jej boja. Umelá inteligencia (AI) pomáha pri prvotnej selekcii potenciálnych kandidátov stále väčšiemu množstvu slovenských firiem.

Akým spôsobom zatiaľ slovenské firmy využívajú AI pri nábore zamestnancov a ako ju vnímajú samotní kandidáti? V čom je naozaj nápomocná a v čom zatiaľ zaostáva? Aké sú výhody a riziká jej používania? Zhrnuli sme názory odborníkov, výsledky prieskumov a štúdií.  

Slovenské firmy AI používajú, no ľudí zatiaľ nenahradila

Slovenskí zamestnávatelia využívajú AI najmä pri prvotnej selekcii uchádzačov. Niektoré firmy sa neboja využívať na komunikáciu s uchádzačmi chatbota, malé množstvo firiem už AI využíva pri prvom kole telefonického pohovoru.

Ľubica Melcerová, PR manažérka Alma Career Slovakia, v rozhovore pre STVR vysvetlila, že zamestnávatelia AI pomerne často využívajú už pri vytváraní textu pracovnej ponuky a takisto aj pri analýze životopisov. Avšak, druhé kolá pohovorov a konečné rozhodnutie zostáva stále na personalistovi.

Ako vnímajú AI slovenskí uchádzači o zamestnanie?

Až 85 percent uchádzačov sa podľa prieskumu s AI pri pohovore ešte nestretlo, no takmer polovica by to nepovažovala za pozitívne. Častejšie ju vnímajú pozitívne práve tí, ktorí zarábajú viac. Vyplýva to z prieskumu portálu Platy.sk, ktorý sa realizoval na vzorke 2 383 respondentov.

Podľa Melcerovej to svedčí o strachu z neznámeho. Aj napriek obavám však respondenti súhlasia s tým, že AI môže zefektívniť alebo zrýchliť proces výberu nových pracovníkov. Slovensko podľa nej málo investuje do umelej inteligencie a trendy k nám prichádzajú neskôr.

Prečo zvážiť využívanie AI?

Umelá inteligencia dokáže v priebehu niekoľkých sekúnd zanalyzovať veľké množstvo dát, objektívne posúdiť uchádzačov a okamžite ich informovať o priebehu výberového konania. Firmám tak pomáha šetriť čas, zvyšovať efektivitu a zlepšovať celkovú skúsenosť kandidátov.

  1. Rýchlosť a efektivita

Najväčším prínosom AI v náborovom procese je úspora času. Nábor a prijímanie nových zamestnancov sú často zdĺhavé procesy, ktoré môžu trvať celé mesiace. Umelá inteligencia pomáha tento objem zvládnuť tým, že už v úvodnej fáze odfiltruje nevyhovujúcich kandidátov podľa kritérií spoločnosti.

  1. Objektivita

Systémy poháňané AI hodnotia kandidátov jednotne a bez predsudkov. Takýto štandardizovaný prístup dokáže predísť diskriminácii na základe pohlavia, veku, rasy či iných osobných charakteristík. Výsledkom je spravodlivejší a transparentnejší proces výberu.

  1. Zníženie nákladov

Automatizáciou počiatočných fáz náborového procesu môžu AI systémy znížiť potrebu rozsiahlych personálnych kapacít. To prináša výrazné úspory, najmä vo firmách, ktoré spracúvajú veľké množstvo žiadostí. Zároveň vyššia presnosť výberu kandidátov znižuje riziko nesprávneho náboru, a tým aj náklady spojené s nahrádzaním nevyhovujúcich zamestnancov.

  1. Pokročilá analýza dát

AI dokáže analyzovať obrovské množstvo dát a odhaliť vzory a trendy, ktoré by si ľudskí personalisti nemuseli sami všimnúť. Schopnosť prediktívnej analytiky pomáha identifikovať najvhodnejších kandidátov na základe komplexnej analýzy ich zručností, skúseností a odpovedí.

  1. Zníženie administratívnej záťaže

Automatizované systémy môžu zabezpečovať plánovanie pohovorov, posielať spätnú väzbu uchádzačom a aktualizácie o stave výberového konania. Personál tak môže tráviť menej času administratívou a viac sa venovať budovaniu angažovanosti, ľudských vzťahov a pomoci nováčikom pri osvojovaní si systémov a procesov, ktoré nie je možné plne automatizovať.

zamestnanec so šanónmi dokumentov


Aké sú nevýhody AI pri nábore zamestnancov?

  1. Nedostatok ľudskej interakcie

Jednou z hlavných nevýhod systémov poháňaných AI je absencia osobného kontaktu. Uchádzači sa nemusia cítiť komfortne, keď namiesto rozhovoru s človekom komunikujú s AI. Takýto spôsob pohovoru môžu vnímať ako neosobný či nespravodlivý, čo ich môže odradiť od účasti na druhom kole pohovoru.

  1. Technické problémy

Systémy AI nie sú imúnne voči technickým chybám. Problémy s pripojením, systémové chyby alebo zlyhania softvéru môžu narušiť priebeh pohovoru a vytvoriť pre kandidátov frustrujúcu skúsenosť.

  1. Potenciálna zaujatosť

Aj keď sú AI systémy navrhnuté tak, aby znižovali ľudské predsudky, môžu ich naopak reprodukovať, ak sú prítomné v dátach, na ktorých boli trénované. Bez riadneho učenia a auditov môže AI reprodukovať existujúce predsudky z historických náborových údajov.

  1. Prehliadanie detailov a kontextu

Systémy AI môžu mať problém pochopiť jemné nuansy ľudskej komunikácie, ako tón hlasu či reč tela. Takisto môžu nesprávne interpretovať kultúrne odtiene alebo kreatívne prístupy k riešeniu úloh, a nedokážu flexibilne reagovať alebo klásť doplňujúce otázky tak, ako to dokáže skúsený personalista.

  1. Obavy o súkromie

Používanie AI pri pohovoroch vyvoláva otázky týkajúce sa ochrany osobných údajov a bezpečnosti dát. Uchádzači môžu mať obavy, ako AI systémy zhromažďujú, používajú a uchovávajú ich osobné údaje. Je preto nevyhnutné zabezpečiť dostatočné opatrenia na ochranu dát a transparentnosť v tom, ako sú spracovávané, aby sa posilnila dôvera kandidátov.

Dôležitý je balans

Umelá inteligencia môže byť skvelý pomocník pri nábore nových zamestnancov, ak pri jej implementácii zohľadníte limity a riziká. Dokáže výrazne zvýšiť efektivitu a účinnosť náborových tímov, pokiaľ je venovaná dostatočná pozornosť udržiavaniu systémov, čím sa zabezpečí ich správne fungovanie, ochrana údajov a férovosť. Dôležité je vytvoriť proces, ktorý bude efektívny pre vašu spoločnosť a zároveň príjemný a rešpektujúci pre uchádzačov.


Majka

Naša spoločnosť ponúka personálne služby firmám, viac na www.pjservis.sk

a prácu či brigádu uchádzačom, viac na www.junglee.sk.

 

Publikováno v November 13, 2025 at 05:20 PM

AI pri nábore zamestnancov